Orașul SUCEAVA

Distrează-te!

Implică-te! Suceava în imagini

Cât de important este marketingul pentru un artist (1) – Interviu cu Berti BARBERA

Data publicării
Categoria
  • Lăsaţi elitele să vă arate ce înseamnă calitatea.
  • Succesul este atunci când faci ce-ţi place.
  • Important e să porneşti de la ideea că vrei să faci artă, pe urma să o vinzi, nicidecum invers.
  • Când eşti mândru de ceea ce ai făcut, când ştii sigur că ai de oferit ceva de calitate, răsplata vine oricum, chiar dacă nu vine exact când iţi doreşti.
  • Internetul îţi permite să te promovezi mai deschis, îţi poţi personaliza mai uşor produsul.

Ce înseamnă a fi artist în România?

Berti Barbera: A fi artist în România ar trebui să însemne acelaşi lucru, la fel ca în toată lumea. Arta este universală, de aceea are trăsături comune, iar artistul se manifestă la un nivel uman elevat oriunde se află. Din păcate, mediul social de la noi denaturează puţin menirea artistului, lipsa unui sistem funcţional nu-i permite o manifestare coerentă tot timpul. La fel şi şcolile sau promovarea. Dar tocmai pentru că artistul este o fiinţă specială, dacă are ceva de spus, până la urmă nu mai contează în ce ţară eşti. Trebuie să ai puterea de a spune ce ai de spus, articulat prin rafinamentul artei.

Cum se poate măsura calitatea muzicii şi succesul unui artist?

BB: Nu există un mod de a măsura calitatea, mai ales în artă. Calitatea este dată de artist. Dacă artistul este talentat şi pregătit, poate asigura un bun nivel calitativ. Desigur, depinde şi de percepţia fiecăruia. Mulţi iau de bune toate porcăriile de la radio şi TV. Asta le place, deci e de calitate. Această confuzie poate fi eliminată prin acceptarea unor legi elementare de bun simţ, valabile de când lumea. Lăsaţi elitele să vă arate ce înseamnă calitatea. Niciodată nu o veţi regăsi în publicitate sau comerţul de masă. Nu există muzică bună sau rea. Există artişti buni şi artişti slabi. Aşa cum există oameni educaţi şi oameni primitivi. Fiecare pătură socială are o viziune subiectivă asupra calităţii. Cum să-ţi placă vita argentiniană dacă tu ai mâncat ceafă de porc toată viaţa?

Ce trebuie să facă un artist ca să se vândă în România?

BB: Se vând cam uşor artiştii. Se plâng prea mult şi nu sunt atenţi ce semnează. Fac prea multe compromisuri şi acceptă regulile unora din afară. Ori te apleci, faci ce spun alţii şi te vinzi, ori ai mai multă răbdare şi îţi găseşti propriul mod de a te promova. Nu trebuie să depinzi de casele de discuri sau de radio-TV. Trebuie mai întâi să ai ceva bun de oferit. Pe urmă sa comunici şi să te promovezi. Ideal ar fi un marketing adaptat la ceea ce ai de oferit. De asta e artă, pentru că nu are şabloane. Trebuie evitate reţetele de succes. Succesul este atunci când faci ce-ţi place. Internetul e de bază. Şi concertele, unde îţi arăţi de fapt adevărata valoare. Industria e pe butuci, Internetul e viitorul.

Cum se împacă marketingul cu latura artistică?

BB: Atât timp cât nu aplici metoda generală de a vinde pe seama ignoranţei celor care cumpără, dacă îţi propui din start să nu păcăleşti pe nimeni, ajungi să le impaci. Practic sunt incompatibile, dar artiştii adevăraţi au găsit întotdeauna o metodă inteligentă şi neagresivă de a le combina. Niciodată să nu apelaţi la un agent de vânzări pentru a vă promova arta! Evitaţi şabloanele! Fugiţi de orice e mediocru. Aproape toate cărţile de marketing vă prezintă metode mediocre de lucru. Important e să porneşti de la ideea că vrei să faci artă, pe urma să o vinzi, nicidecum invers.

Cât contează marketingul şi cât contează calitatea produsului?

BB: Marketingul contează. Este metoda prin care tu îţi obţii răsplata unei munci. Pe lângă satisfacţia spirituală, care este cea mai importantă (pare idealist, mai ales pentru cei care nu trec prin asta), trebuie să ştii să te promovezi. Ca profesionist trăieşti din artă, deci e bine să fii eficient, lucid. Trebuie evitate drumurile bătătorite, trebuie adaptat totul la specificul activităţii tale. Dacă tu ai talent şi vine un afacerist să te vândă, ceva nu e în regulă. El te ia ca pe o marfă. Aici se greseşte cel mai des. Arta e un produs special, iar toate regulile trebuie adaptate la acest aspect. Multi greşesc aplecându-se după ce spun alţii. Artiştii sunt de multe ori vulnerabili, nu apucă să înveţe să se vândă, de aceea se profită de ei, în mod cinic, uneori.

Sunt multe cazuri de artişti distruşi de afacerişti. Echilibrul şi evaluarea lucidă, detaşarea de ego şi de lăcomie, lipsa fricii de insucces te pot duce la proporţia ideală dintre marketing şi latura artistică. Orice metodă ai aplica, trebuie să ţii cont de calitatea produsului. E o chestiune de elementar respect de sine. Poţi păcăli uşor. “Bullshit” este cel mai bine vândut produs din istorie. Merge repede şi bine. Dar ca artist, trebuie să ţii cont în primul rând că poţi fi un exemplu de excelenţă umană, de aceea trebuie să ai grijă ce oferi. Când eşti mândru de ceea ce ai făcut, când ştii sigur că ai de oferit ceva de calitate, răsplata vine oricum, chiar dacă nu vine exact când îţi doreşti. Calitatea produsului indică de fapt nivelul la care te prezinţi.

În ce măsură ajută marketingul online în comparaţie cu cel clasic?

BB: Marketingul online este foarte practic şi lasă loc la mai multe soluţii inovatoare. Marketingul clasic îţi oferă soluţii rigide şi limitate. Practic, te bazezi pe nişte calcule şi pe un limbaj uzat. Internetul îţi permite să te promovezi mai deschis, îţi poţi personaliza mai uşor produsul. Iar accesul se face rapid, practic, dacă scoţi o piesă pe net, ea poate înconjura lumea în câteva secunde. Totul depinde de om. Totul se face după caracterul şi personalitatea omului. Eşti ceea ce vinzi la fel cum eşti ceea ce cumperi.

Extra info

discografie / OrasulSUCEAVA.ro
e-mail / Info@BertiBarbera.com
www / BertiBarbera.com

Share
Lasă un comentariu

Foloseşte cu încredere: <a href="" title=""></a> <strong></strong> <em></em> <blockquote></blockquote>

Încercăm să avem o politică liberală vizavi de comentarii.
Te rugăm să menții o atmosferă pozitivă și constructivă în mesajele tale sau riști să ai accesul blocat.