Orașul SUCEAVA

Implică-te!

Implică-te! Suceava în imagini

Cât de important este marketingul pentru un artist (3) – Interviu cu Catălin Alexandru CHIFAN

Data publicării
Categoria
  • Cei care mai pictează, sculptează… o fac doar din pasiune.
  • Un colecţionar adevărat va şti să verifice zona verso a pânzei.
  • Există doar o categorie de oameni care cumpără tablouri şi aceleşi persoane sunt interesate de fenomenul artistic în general.
  • Puţini se mai orientează să cumpere artă, din păcate.
  • Cei mai bine vânduţi artişti sunt cei care beneficiază de sponsorizari sau spaţii publice elevate.
  • Cei care vând sunt număraţi pe degete.

Ce înseamnă a fi artist în România?

Catălin Alexandru CHIFAN: A fi artist plastic în România, e foarte greu. Şi spun greu pentru că artiştii plastici în România nu sunt în primul rând respectaţi. Cei care mai pictează, sculptează… o fac doar din pasiune. Puţini sunt care rezistă. Marea majoritate renunţă pe parcurs, pentru că arta în general cere costuri multe. Artistul plastic român nu se impiedică numai de problema financiară, ci şi de evoluţia economică.

Cum se poate măsura calitatea unui produs şi succesul unui artist?

CC: Calitatea pânzei, poate fi uşor verificată. Un colecţionar adevărat va şti să verifice zona verso a pânzei. Asta înseamnă, spatele pânzei. Dacă pictura şi pânza este de calitate, n-au voie să apară în această zonă urme de culoare ci trebuie să aibă culoarea normală a pânzei: albă, cafenie…

Ce trebuie să facă un artist ca să se vândă în România?

CC: Ca un artist să poată să-şi vândă lucrările, în primul rând trebuie să facă mai multe expoziţii locale, naţionale şi internaţionale. Există doar o categorie de oameni care cumpără tablouri şi aceleaşi persoane sunt interesate de fenomenul artistic în general.

De obicei toată lumea doreşte să-şi cumpere tablouri ieftine şi frumoase. Pe lângă asta mai încearcă să negocieze preţul. Nici aici nu există respect, pentru că un om care îşi doreşte într-adevăr un tablou, negociază preţul. Nu există o piaţă de artă. Dacă ar exista, tablourile s-ar vinde la preţuri foarte mari, aşa cum se întâmplă şi în alte state. În general artiştii vând tablourile la preţuri mai mici, căci cei mai bogaţi, care îşi doresc să cumpere, încearcă şi ei să-l cumpere la un preţ cât mai mic.

Ca un artist să-şi vândă lucrările în România, e foarte greu. Puţini se mai orientează să cumpere artă, din păcate. Dar artiştii plastici trăiesc, prin arta lor, pictând cu pasiune, şi au cea mai mare dezamăgire când nu e vândută arta lor. Cei mai bine vânduţi artişti sunt cei mai cunoscuţi. Oamenii nu se orientează să cumpere tablourile unor artişti mai puţin cunoscuţi.

Din această cauză artiştii trebuie sa fie cât mai activi, să fie văzuţi în expoziţii şi galerii din diferite locaţii. Cu cât un artist este mai cunoscut, cu atât preţul de vânzare al tablourilor creşte. Dacă artistul este mai puţin cunoscut, tablourile acestuia sunt prea puţin căutate.

Cum se împacă marketingul cu latura artistică?

CC: Marketingul e foarte important mai ales pe piaţa de artă, indiferent că este în România sau în alte state. Ca tablourile să poată fi vândute, trebuie să fie publicate, în cataloage de prezentare, albume de artă, afişe. Prin intermediul presei, albumelor şi cataloagelor se stabileşte în timp, cota pe piaţă a unui artist. Cei mai bine vânduţi artişti sunt cei care beneficiază de sponsorizari sau spaţii publice elevate. Modul de prezentare a unei expoziţii, face parte din marketingul pieţei de artă. Dacă veţi vedea expoziţii cu tablouri fără ramă, e simplu să concluzionaţi, că acei artişti n-o duc prea bine material. O expoziţie de succes, ar fi cu o prezentare, a acesteia într-un catalog, câteva bennere în oraş şi bineînţeles tablouri înrămate cu cele mai frumoase rame şi un public pe măsură. Normal, artistul ar trebui sa fie invitat la propriul său vernisaj, nu cum se întâmplă de obicei. Artiştii îşi etalează singuri tablourile pe perete, se ocupă de afişe şi publicitate în acelaşi timp. Această situaţie nu se întâmplă şi în străinătate de exemplu. Galeristul organizează întregul eveniment, iar artistul apare ca un megastar la vernisaj.

Cât contează marketingul şi cât contează calitatea produsului?

CC: Marketingul e foarte important cum am spus şi mai devreme în organizarea unui eveniment cultural. Calitatea pânzelor, calitatea picturii, arată de fapt şi cota artistului. Acest aspect însă este general valabil. Un artist care va avea resurse financiare foarte bune, va picta pe o pânză bună, va avea o rama bună şi va picta cu culori bune. Artiştii fiind mai săraci, fac de cele mai multe ori excepţii de la aceste reguli.

În ce măsură ajută marketingul online în comparaţie cu cel clasic?

CC: Marketingul online ajută şi n-ajută în acelaşi timp. Concurenţa pe piaţă de artă online e foarte mare şi nu se compară cu piaţa clasică de artă. În primul rând site-ul unde sunt postate tablourile, trebuie să fie văzut de utilizatorii de Internet. Şi aici, costurile sunt destul de mari dacă ne vom compara rata vânzărilor tablourilor cu costurile de expunere a lucrărilor. Se pot vinde tablouri online, pe site-uri specializate de artă. Numărul artiştilor este foarte mare, iar din această cauză, cei care vând sunt număraţi pe degete. Piaţa online e aproape la fel ca piaţa clasică de artă. Un artist cu o mare popularitate va reuşi să-şi vândă uşor tablourile. Cel care e mai puţin cunoscut, îşi va vinde mai puţin lucrările, deşi nu este asta o regulă, dar cam aşa se întamplă.

Extra info

e-mail / ChifanCatalin@rocketmail.com
www / ArtBreak.com/search?q=Chifan+Catalin+Alexandru

Share
Lasă un comentariu

Foloseşte cu încredere: <a href="" title=""></a> <strong></strong> <em></em> <blockquote></blockquote>

Încercăm să avem o politică liberală vizavi de comentarii.
Te rugăm să menții o atmosferă pozitivă și constructivă în mesajele tale sau riști să ai accesul blocat.