Orașul SUCEAVA

Împărtășește!

Implică-te! Suceava în imagini

În culisele proiectului E-Theatrum.com alături de Cătălina BIHOLAR

Data publicării
Categoria

Cătălina BIHOLAR este co-fondatoarea proiectului E-Theatrum.com, o platformă pe Internet care le oferă iubitorilor de cultură posibilitatea de a viziona și cumpăra spectacole de teatru jucate pe marile scene din țară.

E-Theatrum.com

În primul rând cine este în spatele acestui proiect?

Suntem o mână de oameni care lucrăm pentru acest proiect, eu Cătălina Biholar, un prieten bun de-al meu, Cezar Păun, şi colaboratorii noştrii care ne-au devenit prieteni – fie echipele de filmare, fie reprezentanţi, în special directorii teatrelor cu care lucrăm.

Succesul iniţiativei dumneavoastră pare a veni în aşteptarea publicului. De unde optimismul şi încrederea că într-o lume a valorilor inversate, o astfel de activitate poate avea un feed-back pozitiv?

Tocmai ce am vorbit că, ceea ce ne face diferiţi de specii inferioare e tocmai nevoia de progres. Ca şi piramida lui Maslow – ce ne face superiori nevoilor fiziologice ce stau la baza piramidei sunt tocmai cultura şi nevoia asta de evoluţie care trebuie să fie conştientizată de fiecare individ în parte. Alegerile le facem singuri, nu ne împiedică nimeni să alegem să stagnăm sau să alegem să progresăm.

Există o curiozitate aproape patologică a ceea ce se consumă pe mai toate posturile de televiziune, care prin maxim de indecenţă şi impudoare îsi asigură audienţa. Vă adresaţi segmentului de public care nu a fost încă contaminat de această gravă masacrare a valorilor?

Sau tocmai! Care a fost contaminat atât de mult încât e saturat şi are nevoie să-şi cureţe egoul deja prea agasat de genul acesta de materiale. Pentru că pe toţi ne atinge la un moment dat un subiect scandalos, un subiect de cancan – măcar ne ajunge la ureche şi tot ne afectează sau un subiect care să stârnească audienţa cu orice preţ. Nu vrem asta, proiectul nostru e pentru un public deja nişat, pentru o nişă foarte subţire, pentru că oricum consumatorul de teatru e un public cu o altă cultură, viziune asupra mediului înconjurător şi asupra propriei persoane până la urmă.

Credeţi că această parte a publicului simte nevoia de întâlnirea cu teatrul, de fapt a devenit teatrul o necesitate?

O necesitate greu de atins din cauza limitelor geografice dacă vorbim de publicul nostru din străinătate care nu are acces la teatrul în limba română sau de limite de timp, deoarece, de exemplu, un spectacol poate fi programat joi, începând cu ora 19:00, iar atunci ai cu totul alt program, la teatrul online te poţi uita la orice oră din zi şi noapte de pe orice meridian, din orice ţară şi orice dispozitiv, smartfone, tabletă, laptop sau poţi conecta laptopul la televizor şi te uiţi în sufragerie cu familia plătind un singur bilet. Nu e nevoie ca fiecare ce priveşte spectacolul să plătească bilet. Sunt mai multe limite pe care noi credem că le-am depăşit.

Preferinţa spectatorilor de a privi programe TV ce le asigură clar apatia creierului, desigur fără costuri suplimentare şi alegerea de a-şi asigura comuniunea cu o artă, este una ce ţine de trezirea unei conştientizări, a unei educări a publicului?

Da şi nu. Omul mediocru e obişnuit să primească ceva ce e la îndemână, dar nu pot să spun că el nu are costuri să se uite la televizor. Tot plăteşte cablul sau nu ştiu un abonament, cumpără un ziar, o revistă de cancan şi aşa mai departe. Rămân la ideea mea că e alegerea fiecăruia, dincolo de cultura dobândită din familie, să decidă ce îşi doreşte pentru el şi de asta zic că nu.

Cătălina BIHOLAR

Cum pot viziona materialele dumneavoastră cei interesaţi?

Trebuie să-şi facă prima dată un cont gratuit pe siteul E-Theatrum.com, apoi vizionează materialele adiţionale pe care le-am pregătit noi. Acolo vor găsi trailere ca la cinematograf, imagini din culise unde în mod normal ca public spectator nu au acces, interviuri cu regizori, actori, şedinţe foto. Se decid asupra spectacolului pe care vor să-l vadă, plătesc biletul virtual care e la preţul unui bilet minimal într-o sală de spectacol convenţională undeva la echivalentul a 14 lei. Îşi conectează dispozitivul la televizor, dacă vor să-l vadă la un ecran mai mare şi le garantăm noi cel mai bun loc în sală, aşa îmi place mie să zic, deoarece cele mai multe dintre spectacole sunt filmate cu cinci camere full HD şi din montaj pot vedea lucruri pe care în mod normal în sala de spectacol nu le pot vedea din cauza locului pe care îl ocupă.Aşa pot vedea cel mai bun dintre cele cinci cadre şi în acest fel le garantăm noi un loc VIP în sală.

Pentru susţinerea financiară a acestei activităţi abonaţii trebuie să achite o sumă modică .Cum este stabilită această sumă şi pe ce criterii? Diferă de la o piesă la alta?

Nu diferă de la o piesă la alta, spectacolele noastre costă 3,99 dolari, undeva la 14 lei, e un preţ pe care l-am decis în jurul valorii celor mai ieftine bilete în săli de spectacol convenţionale. Ăsta a fost criteriul pe care l-am folosit. Am folosit moneda universală a dolarului tocmai pentru a nu-i limita geografic pe cumparătorii noştri.

Ce este inedit la proiectul vostru? Ce aduceţi în plus pentru a valoriza şi actualiza această formă de artă?

Cel mai important lucru din punctul meu de vedere este că pe site publicul va găsi spectacole care se joacă astăzi în sălile de teatru din ţară. Nu e teatru vechi, nu e alb negru, nu e teatru TV. Ei joacă în sălile lor de spectacol cu decorurile de teatru. De multe ori filmăm cu public în sală care contează foarte mult pentru atmosfera generală, adică publicul virtual poate simţi că face parte din sala respectivă.Nu sunt spectacole vechi, expirate, casate cum spun cei din domeniu. Publicul se poate uita la spectacole actuale, pe scândură.

Am remarcat că printre primele piese alese de voi pentru difuzare este cea interpretată de tineri actori suceveni, trupa The Knockers în regia doamnei profesoare Camelia Butnaru. Mai planificaţi astfel de colaborări?

Da, am ales să fie şi o trupă suceveană pe site ca să-şi de-a seama toată lumea că nu facem parti-priuri, că nu trebuie să fi actor profesionist ca să îti găseşti un loc pe site la noi, ca într-un final fericit zicem noi să îţi câştigi existenţa din teatru. Sigur că poate mulţi vor vrea să vadă actori consacraţi, dar pentru eventualele castinguri pentru roluri mari trebuie să ai şi exerciţii, deci este o şansă pe care noi o dăm tinerilor care îşi doresc să îmbrăţişeze meseria de actor. The Knockers a dat mulţi actori care astăzi joacă pe scene în Bucureşti, chiar şi în filme.

Cum reuşiţi să promovaţi teatrul când omul contemporan e supus unei apocalipse culturale ?

Tocmai, rămân la idea mea că e alegerea omului dacă vrea să se îngroape cultural sau dacă vrea să evolueze. Chiar sper ca publicul acesta puţin sau mai numeros, care merge într-o sală de spectacol va fi consecvent şi nu o va părăsi niciodată, fie ea şi virtuală în formula pe care o propunem noi. Noi promovăm progresul dându-le spectatorilor lună de lună, alte spectacole din care să poată alege. Momentan sunt doar cinci pe site dar în scurt timp biblioteca noastră virtuală se va îmbogăți simțitor. Noi sperăm până la două spectacole noi pe lună, pentru a le aduce publicului nostru, care o dată ce şi-a făcut cont pe E-Theatrum va fi informat printr-o notificare pe e-mail cu fiecare piesă nouă introdusă.

În iureşul unei vieţi aglomerate, a omului modern mereu ocupat, vizionarea piesei de teatru preferate în confortul căminului propriu reprezintă o alternativă de luat în seamă, consideraţi că acest tip de propunere venită din partea dumneavoastră va cunoaşte o dezvoltare pe viitor?

Asta şi sperăm desigur că nu vrem să sărim etape, vrem să mergem încet şi sigur să evoluăm firesc. Un program de genul nu poate expoda ci va cunoaşte o creştere progresivă şi asta ne dorim de la E-Theatrum.

Ce strategii veţi aborda pentru a asigura progresul acestei activităţi?

Nu o să ascund faptul că unele companii mari care deja s-au alăturat nouă, cum e Vodafone de exemplu, care ne promovează proiectul cu mijloacele lor. Mai sunt şi alte companii care sunt interesate să ni se alăture nouă ca parteneri şi atunci popularizarea lui va fi mult mai mare decât ne permitem noi cu surse proprii să o facem. Vor fi resurse suficiente să putem produce în continuare spectacole mai numeroase şi mai bune. În felul ăsta încercăm noi să progresăm.

Interviu realizat de Bianca COȘTIUG.

Share
Lasă un comentariu

Foloseşte cu încredere: <a href="" title=""></a> <strong></strong> <em></em> <blockquote></blockquote>

Încercăm să avem o politică liberală vizavi de comentarii.
Te rugăm să menții o atmosferă pozitivă și constructivă în mesajele tale sau riști să ai accesul blocat.