Sinteza planului de acțiuni pe anul 2012 pentru realizarea în județul Suceava a obiectivelor cuprinse în programul de guvernare
- Data publicării
- Categoria
- Ştiri
- Comentarii
- 0
- Trackbacks
- 0
În conformitate cu prevederile art. 6, alin (1), lit. d) din Hotărârea Guvernului nr. 460/2006 pentru aplicarea unor prevederi ale Legii nr. 340/2004 privind prefectul şi Instituţia Prefectului, cu modificările şi completările ulterioare, în baza obiectivelor derivate din Programul de Guvernare pentru anul 2012 a fost întocmit Planul de acţiuni pe anul 2012 la nivelul judeţului Suceava.
Programul de Guvernare 2012, publicat în Monitorul Oficial nr. 107 din 09 februarie 2012 a fost elaborat în actualul context internaţional, marcat de criza economică.
În Programul de Guvernare 2012 se regăsesc elementele de continuitate ale reformelor instituţionale şi legislative, pe direcţii de acţiune, cuprinse în Programul de Guvernare 2009 – 2012, dar are ca obiectiv general creşterea şi stabilitatea economică.
Planul de acţiuni pe anul 2012 pentru realizarea în judeţul Suceava, a obiectivelor derivate din Programul de Guvernare a fost elaborat astfel încât să cuprindă priorităţile de dezvoltare ale judeţului, pornind de la situaţia socio – economică existentă la finele anului 2011.
Deşi, anul precedent a fost unul marcat de criza economică ce s-a manifestat în toate ţările europene, la nivelul judeţului Suceava, s-a înregistrat totuşi o uşoară creştere a unor indicatori economici, astfel indicele producţiei industriale a crescut cu 1 %, cel al cifrei de afaceri cu 10, 5%, volumul exportului de mărfuri cu 14, 3% şi cel al importurilor cu 30,9%. Totodată, indicele de utilizare netă a capacităţii de cazare turistică în funcţiune, în luna decembrie 2011 a fost de 20,9% pe total structuri de primire, faţă de 20,1% în luna decembrie 2010.
Important de semnalat este faptul că evoluţia acestor indicatori a determinat o scădere a ratei şomajului astfel încât la 31 Decembrie 2011 în judeţul Suceava, aceasta a fost de 4,6%, valoare mai mică cu 2,7 % faţă de luna decembrie 2010 (7,3%), la nivel judeţean şi cu cu 0,5% faţă de rata şomajului la nivel naţional (5,1%).
Acestea sunt câteva date care au stat la baza fundamentării Planului de acţiuni pentru anul 2012 la nivelul judeţului Suceava, document întocmit în baza propunerilor dumneavoastră, şi care este extrem de util în a stabili principalele priorităţi de dezvoltare pentru anul 2012, prin valorificarea tuturor oportunităţilor financiare şi de dezvoltare existente la nivel local şi regional pentru a realiza stimularea creşterii economice şi consolidarea stabilităţii economice.
Planul de acţiuni pentru anul 2012 a fost structurat pe 26 capitole conform Programului de Guvernare 2012, şi cuprinde 173 obiective cu 492 acţiuni.
În continuare voi face o scurtă trecere în revistă a obiectivelor reprezentative pentru dezvoltarea socio-economică a judeţului Suceava în anul 2012.
Pentru stimularea creşterii economice şi crearea de noi locuri de muncă, sunt prioritare realizarea următoarelor obiective cuprinse în Programul de Guvernare 2012:
- menţinerea stabilităţii financiare, impulsionarea investiţiilor prin absorbţia fondurilor europene şi creşterea calităţii cheltuielilor de investiţii, pentru a accelera creşterea economică;.
- crearea de locuri de muncă şi protejarea intereselor economice ale populaţiei: puterea de cumpărare, capacitatea de rambursare a creditelor bancare şi asigurarea securităţii sociale;.
- stimularea sănătăţii şi performanţei mediului de afaceri autohton;.
- creşterea atractivităţii investiţionale a judeţului în condiţiile reducerii semnificative a fluxurilor investiţionale ca urmare a crizei;.
- inventarierea oportunităţilor de investiţii şi promovarea activă a acestora.
Guvernul României, a adoptat măsuri, pentru accelerarea absorbţiei fondurilor, care au vizat în principal creşterea transparenţei şi a corectitudinii în implementarea proiectelor finanțate din fonduri structurale, a stabilit rolul şi funcțiile instituțiilor implicate în verificarea achizițiilor publice cu finanțare europeană și a aprobat un Cod de conduită pentru a evita situațiile de incompatibilitate și conflict de interese a personalului implicat în gestionarea fondurilor structurale.
În acord cu prioritatea principală a guvernului de a creşte gradul de absorbţie a fondurilor europene de la 5,5% cât este în prezent, la 20% la finele anului 2012, la nivelul judeţului Suceava au fost stabilite obiective clare în domeniul absorbţiei fondurilor structurale şi de coeziune. În acest sens, se va urmări: promovarea instrumentelor structurale, încurajarea şi îndrumarea autorităţilor şi instituţiilor locale să iniţieze proiecte care să conducă la dezvoltarea economică şi socială a localităţilor asimilarea fondurilor europene pentru dezvoltare rurală, susţinerea realizării de parteneriate în vederea creşterii capacităţii de absorbţie, acordarea de consultanţă şi diseminarea de informaţii potenţialilor beneficiari de finanţări europene – administraţii locale, ONG-uri, cetăţeni şi monitorizarea implementării proiectelor şi a utilizării fondurilor europene .
În domeniul afacerilor europene, se vor desfăşura acţiuni care vor viza asigurarea îndeplinirii atribuţiilor ce revin Prefectului judeţului Suceava cu privire la respectarea angajamentelor României ca membru cu drepturi depline în Uniunea Europeană, dezvoltarea relaţiilor de colaborare şi cooperare cu reprezentanţii societăţii civile, informarea cetăţenilor, autorităţilor administraţiei publice locale şi agenţilor economici în legătură cu aplicarea legislaţiei comunitare, dezvoltarea cooperării internaţionale cu statele Uniunii Europene, asigurarea continuităţii în parteneriatele educaţionale interinstituţionale locale, regionale, naţionale şi internaţionale.
Reforma în domeniul educaţiei urmăreşte dezvoltarea învăţământului bazat pe formarea de competenţe prin punerea în aplicare a Legii Educaţiei Naţionale adoptată la finalul anului 2010.
Pentru atingerea obiectivelor propuse la acest capitol, politica educaţională în judeţul Suceava va avea ca direcţii principale de acţiune: aplicarea etapizată a prevederilor noii Legi a Educației Naționale, monitorizarea şi evaluarea modului în care se aplică la nivelul judeţului politicile educaţionale, sprijinirea îmbunătăţirii continue a calităţii educaţiei oferită de unităţile şcolare, adaptarea demersurilor didactice la cerinţele unui învăţământ centrat pe elev, având ca finalitate dobândirea competenţelor cheie europene, motivarea participării cadrelor didactice şi elevilor la programe de pregătire pentru performanţă şcolară, creşterea gradului de integrare şcolară a elevilor provenind din medii/grupuri sociale dezavantajate, asigurarea calităţii şi stimularea excelenţei în învăţământul superior de stat şi privat cât și în cercetare şi modernizarea infrastructurii şcolare/universitare.
Obiectivele pentru anul 2012, în domeniul sănătăţii, vizează: creşterea eficienţei sistemului sanitar şi a gradului de implicare a autorităţilor locale în managementul spitalelor. Instituţiile judeţene cu atribuţii în domeniu urmăresc în cursul acestui an derularea şi implementarea în judeţul Suceava a Programelor naţionale de sănătate, eficientizarea activităţii de inspecţie sanitară de stat, derularea şi monitorizarea relaţiilor contractuale cu furnizorii de servicii medico-farmaceutice, eliberarea cardurilor europene de asigurări sociale de sănătate şi a formularelor europene pentru cetăţeni şi realizarea de campanii de informare şi conştientizare a populaţiei privind sănătatea.
Piaţa muncii a fost puternic afectată în această perioadă, motiv pentru care, pentru anul 2012 sunt prevăzute acţiuni pentru echilibrarea acesteia şi creşterea gradului de ocupare a forţei de muncă.
Au fost stabilite acţiuni convergente cu acest obiectiv principal pentru ocuparea unui număr de 10.000 de persoane prin facilitarea accesului la cursurile de formare profesională, sprijinirea dezvoltării reţelei de servicii sociale, sprijinirea dialogului angajator – persoană aflată în căutarea unui loc de muncă, verificarea şi conştientizarea angajatorilor privind respectarea cerinţelor de securitate şi sănătate în muncă, creşterea exigenţei verificărilor şi acţiunilor ce vizează relaţiile de muncă şi evidenţa muncii.
Asigurarea sustenabilităţii financiare pe termen mediu a sistemului public de pensii se va realiza prin atingerea obiectivelor propuse în cadrul capitolului asigurări sociale. Acţiunile prioritare în acest domeniu vizează: implementarea Legii sistemului unitar de pensii adoptat în anul 2011; gestionarea eficientă a procesului de depunere de către angajatori a declaraţiilor nominale privind obligaţiile de plată în vederea realizării veniturilor bugetului asigurărilor sociale de stat, continuarea procesului de raţionalizare a diferitelor tipuri de asistenţă socială acordate atât la nivelul familiilor, cât şi la nivel individual, susţinerea activităţilor specifice generate de accidente de muncă, boli profesionale, invaliditate. Totodată, instituţiile cu atribuţii în domeniu, vor acorda o atenţie sporită furnizării de servicii sociale de calitate.
Familia, protecţia copilului şi egalitatea de şanse, capitol distinct în cadrul Planului de acţiuni pentru anul 2012, face referire la asigurarea condiţiilor instituţionale şi financiare pentru susţinerea familiilor tinere, creşterea calităţii vieţii copiilor din mediile defavorizate, combaterea violenţei în familie. Un obiectiv important este acela de a asigura echilibrul socio-economic al familiilor din mediul urban şi rural, al familiei şi persoanelor de vârsta a treia, al persoanelor cu dizabilităţi şi a familiilor aparţinătoare, în contextul anului 2012- Anul European al Îmbătrânirii Active şi al Solidarităţii între Generaţii.
Acţiunile ce conduc la atingerea obiectivelor propuse sunt: continuarea implementării Strategiei Naţionale pentru Egalitatea de Şanse între Femei şi Bărbaţi 2010-2012, monitorizarea şi iniţierea de acţiuni destinate copiilor ai căror părinţi sunt plecaţi la muncă în străinatate, integrarea socială şi evitarea marginalizării sociale a copiilor/persoanelor adulte cu dizabilităţi din sistemul de protecţie şi din comunitate, acordarea de servicii de specialitate persoanelor adulte cu dizabilităţi, reintegrarea familială şi reinserţia socio – profesională a persoanelor cu handicap, prevenirea separării copiilor de familie, promovarea adopţiei naţionale, sensibilizarea comunităţii privind problematica copilului aflat în situaţie de risc şi promovarea drepturilor copilului;.
Crearea unui mediu de afaceri care să stimuleze competitivitatea firmelor, continuarea programelor pentru facilitarea accesului acestora la fondurile europene, dezvoltarea culturii antreprenoriale şi încurajarea spiritului inovator, capabile să facă faţă pe piaţa unică europeană, reprezintă o prioritate a Programului de Guvernare pentru acest an.
Domeniul IMM-urilor, prioritar pentru dezvoltarea judeţului, implică o preocuparea continuă pentru implementarea unor politici publice care să corespundă necesităţilor şi aşteptărilor acestui sector, în vederea dezvoltării sustenabile, prin încurajarea iniţiativei antreprenoriale, valorificarea potenţialului competitiv şi facilitarea accesului la finanţare. Toate acestea, vor contribui semnificativ la creşterea cifrei de afaceri, crearea de noi locuri de muncă şi dezvoltarea economică a judeţului Suceava.
Pentru realizarea acestora se va acţiona în vederea acordării de consultanţă pentru atragerea de capital, necesar firmelor ce activează în ramuri ale industriei cu potenţial de creştere economică, pentru care există resursele naturale şi umane. În domeniul serviciilor, o atenţie deosebită se va acorda sectorului hotelier şi restaurantelor dat fiind faptul că, în judeţul Suceava, cifra de afaceri a acestui sector este asigurată în principal de IMM-uri şi microfirme.
În domeniu cercetării ştiinţifice, dezvoltării şi inovării se urmăreşte susţinerea cercetării ştiinţifice cu potenţial pentru performanţă ce va putea fi atinsă prin acţiuni ce au în vedere coordonarea activităţilor naţionale desfăşurate în cadrul Programului European de Resurse Genetice Vegetale şi promovarea transferului tehnologic cu modele de succes de natură a stimula cultura antreprenorială în rândul doctoranzilor şi a tinerilor cercetători din judeţul Suceava.
Infrastructura de transport este un domeniu care se află într-un amplu proces de modernizare, utilizând resursele financiare disponibile. În anul 2012, se urmăreşte atingerea următoarelor obiective: implementarea Programului Naţional de Dezvoltare a Infrastructurii – 10.000 km de drumuri judeţene şi de interes local, la nivelul judeţului nostru urmând a se face investiţii pentru o lungime de 286 km drumuri; reabilitare/modernizare a drumurilor naţionale; finalizarea construcţiei variantei de ocolire a municipiului Suceava şi iniţierea lucrărilor de construire a centurii municipiului Rădăuţi; demararea lucrărilor de modernizare a infrastructurii Aeroportului „Ştefan cel Mare” Suceava.
În domeniul energiei, pentru anul 2012 au fost fixate următoarele obiective: promovarea proiectelor de investiţii în domeniul energiei electrice, valorificarea surselor de energie regenerabilă şi creşterea performanţei energetice a blocurilor de locuinţe şi a clădirilor publice, executarea de lucrări pentru creşterea siguranţei în funcţionare.
Implementarea unui cadru unitar şi coerent în sfera societăţii informaţionale se va realiza prin atingerea obiectivelor propuse pentru informatizarea serviciilor şi activităţilor, dezvoltarea reţelei de telecomunicaţii, creşterea gradului de securitate la nivelul reţelelor de comunicaţii şi a informaţiilor. În anul 2012, la nivelul instituţilor publice se va avea în vedere dezvoltarea serviciilor şi sistemelor informatice de interes naţional, prin interconectarea bazelor de date publice şi introducerea principiilor de e-guvernare.
Punerea în aplicare la nivel judeţean a politicilor publice din domeniul agriculturii şi dezvoltării rurale se va realiza prin: continuarea procesului de absorbţie a fondurilor structurale derulate prin Programul Naţional de Dezvoltare Rurală; implementarea şi extinderea formelor moderne de organizare în sectorul vegetal şi domeniul activităţii zootehnice; sprijinirea activităţii din domeniul industriei alimentare, promovarea produselor tradiţionale şi a celor ecologice; stimularea experienţei pozitive a agenţilor economici şi producătorilor agricoli şi popularizarea acesteia la nivelul judeţului; pregătirea campaniei de depunere a cererilor de sprijin pe suprafaţa 2012; acordarea ajutoarelor comunitare pentru producătorii agricoli şi a subvenţiilor de la bugetul de stat, aplicarea legilor fondului funciar; verificarea stării reţelei geodezice, apărarea sănătăţii animalelor şi prevenirea îmbolnăvirilor la oameni, încurajarea asocierii producătorilor în exploataţii agricole, dezvoltarea şi îmbunătăţirea infrastructurii spaţiului rural. Dezvoltarea fondului forestier prin regenerarea pădurilor în fondul forestier proprietate publică a statului, împădurirea terenurilor degradate controlul aplicării regimului silvic în toate formele de proprietate asupra pădurii constituie principalele direcţii de acţiune în realizarea managementului activităţii silvice.
Politicile în domeniul turismului şi dezvoltării regionale, vizează continuarea proiectelor de investiţii în infrastructura turistică, diversificarea ofertei prin acţiuni de sustenabilitate, promovarea internă şi internaţională a judeţului, asigurarea unor condiţii corespunzătoare pe traseele turistice din judeţul Suceava.
În ceea ce priveşte urbanismul şi amenajarea teritoriului, pentru anul 2012, direcţiile de acţiune sunt: realizarea şi actualizarea PUG-urilor, dezvoltarea infrastructurii de accesibilitate şi edilitare, modernizarea drumurilor de interes local clasificate, precum şi a celor judeţene şi comunale, realizarea unor lucrări de infrastructură în domeniul sănătăţii şi educaţiei, dezvoltarea infrastructurii sportive şi culturale…
Creşterea calităţii vieţii în comunităţile umane depinde în mod esenţial de protecţia mediului înconjurător. Principalele obiective în acest domeniu stabilite pentru anul 2012 în judeţul Suceava sunt: urmărirea respectării legislaţiei de mediu şi a angajamentelor asumate de România în cadrul negocierilor de aderare; intensificarea acţiunilor pentru educarea, sensibilizarea şi conştientizarea cetăţeanului faţă de problematica protecţiei mediului; monitorizarea/evaluarea stadiului de implementare a Planului de Acţiune pentru Mediu al judeţului Suceava; diminuarea riscului la dezastre naturale şi creşterea gradului de siguranţă a cetăţenilor, conservarea biodiversităţii şi a patrimoniului natural; apărarea împotriva inundaţiilor, gestionarea calitativă a resurselor de apă; gestionarea ecologică a deşeurilor şi reconstrucţia ecologică a terenurilor degradate.
Principalele obiective ale politicii fiscale pentru anul 2012, urmăresc întărirea disciplinei financiare, concomitent cu descoperirea şi stoparea evaziunii fiscale, creşterea eficienţei activităţii de control fiscal, sprijinirea mediului de afaceri, creşterea gradului de colectare a veniturilor bugetare curente şi reducerea arieratelor recuperabile, urmărirea şi combaterea fraudelor cu produse accizabile şi combaterea fraudelor vamale. Un accent deosebit se va pune pe combaterea evaziunii fiscale care reprezintă un obiectiv de siguranţă naţională şi de reformă administrativă
Modernizarea administraţiei publice rămâne un obiectiv prioritar pentru care este necesar un proces consistent şi coerent de reformă la nivelul sistemului. Capitolul referitor la o administraţiei publică eficientă şi mai puţin costisitoare cuprinde obiective referitoare la: creşterea transparenţei şi eficienţei actului administrativ, creşterea calităţii şi accesului la servicii publice, aplicarea unui management performant în administraţia publică, formarea continuă a funcţionarilor publici. Totodată, pentru realizarea reformei administrative se va pune un accent deosebit în furnizarea serviciilor publice axate pe nevoile cetăţenilor, prin simplificare, eficientizare şi diminuare a costurilor de funcţionare a instituţiilor publice de la nivel judeţean.
În ceea ce priveşte justiţia şi politicile anticorupţie, în anul 2012, se va urmări realizarea de măsuri cuprinse în Strategia Naţională Anticorupţie vizând prevenirea şi combaterea faptelor de corupţie. În acest scop se vor derula activităţi de instruire, în domeniul prevenirii faptelor de corupţie, destinate personalului din cadrul structurilor MAI şi vor fi efectuate teste de integritate, personalului de la ghişeele de lucru cu publicul, unde riscul de comitere a faptelor de corupţie este ridicat.
Ordinea publică şi siguranţa cetăţeanului constituie un alt capitol important al Programului de Guvernare 2012. Principalele obiective cuprinse în Planul de acţiuni pentru punerea în aplicare a politicilor publice în domeniu vizează: creşterea gradului de siguranţă pentru cetăţeni, restabilirea autorităţii structurilor de aplicare a legii, intensificarea pregătirilor în vederea aderării la spaţiul Schengen, gestionarea unitară a situaţiilor de urgenţă la nivel de judeţ prin implicarea tuturor structurilor abilitate, creşterea capacităţii de prevenire a producerii situaţiilor de urgenţă printr-un management performant şi eficient în zona de competenţă.
Segmentul diplomaţie şi afaceri externe, în anul 2012, se va focaliza pe dezvoltarea cooperării internaţionale. Direcţiile de acţiune vor viza: întărirea şi dezvoltarea relaţiilor bilaterale stabilite cu unităţile administrativ teritoriale din alte ţări, dezvoltarea colaborării transfrontaliere cu statele vecine (în cadrul Euroregiunii Prutul de Sus), schimburi de experienţă, derularea de proiecte în parteneriat, acordarea asistenţei de specialitate în vederea încheierii unor parteneriate şi acorduri de colaborare între localităţi din judeţul Suceava cu unele similare din alte ţări.
Promovarea domeniului Culturii, ca factor important în procesul de dezvoltare durabilă şi ca instrument esenţial în coeziunea socială se realizează în conformitate cu obiectivele prevăzute la acest capitol. La nivelul judeţului Suceava obiectivele stabilite urmăresc: implicare sporită în aplicarea şi urmărirea respectării legislaţiei în vigoare privind protejarea patrimoniului cultural naţional, întărirea colaborării cu autorităţile publice şi instituţiile specializate pentru protejare şi punerea în valoarea a bunurilor din patrimoniul cultural naţional, desfăşurarea manifestărilor cultural – artistice pe teritoriul judeţului.
Ca şi în anii precedenţi, în anul 2012, se continuă acţiunile destinate realizării unui sistem de securitate socială activă pentru comunitate. Capitolul Tineret şi Sport, cuprinde principalele obiective stabilite pentru anul în curs, care constau în intensificarea şi diversificarea acţiunilor de tineret la nivel judeţean, în scopul acoperirii tuturor nevoilor reale ale tinerilor, prin antrenarea instituţiilor publice şi a societăţii civile, diseminarea în rândul elevilor şi tinerilor a informaţiilor cu privire la taberele ce vor fi organizate, dezvoltarea sportului de masă şi a infrastructurii sportive. Totodată, se vor organiza campanii de informare pentru conştientizarea acestora cu privire la pericolul reprezentat de consumul de droguri/ substanţe halucinogene.
Politica de apărare şi securitate naţională a României este pusă în aplicare la nivel judeţean în conformitate cu acţiunile stabilite în cuprinsul capitolului apărare şi securitate naţională. Principalele direcţii de acţiune vizează: asigurarea securităţii şi stabilităţii la nivel judeţean, controlul autorităţilor locale şi operatorilor economici cu sarcini la mobilizare sau război pe linia întocmirii documentelor de mobilizare, întocmirea monografiei economico – militare a judeţului Suceava, recrutarea personalului pentru cariera militară şi a rezerviştilor voluntari.
În cadrul capitolului privind politicile în domeniul relaţiilor interetnice sunt cuprinse acţiuni pentru promovarea culturii minorităţilor naţionale, care trăiesc pe teritoriul judeţului Suceava dezvoltarea relaţiilor de colaborare şi cooperare între organizaţiile minorităţilor naţionale, afirmarea identităţii etnice, creşterea gradului de participare şcolară în rândul etnicilor romi.
Planul de acţiuni pe anul 2012 la nivelul judeţului Suceava pentru îndeplinirea obiectivelor cuprinse în Programul de Guvernare a fost elaborat în baza propunerilor fiecărei instituţii şi va putea fi completat pe parcursul anului în funcţie de obiectivele fixate de ministerele de resort.
Promo