Orașul SUCEAVA

Exprimă-te!

Implică-te! Suceava în imagini

Leonard OPREA 55

Data
Loc
Biblioteca Bucovinei I. G. Sbiera

Biblioteca Bucovinei I. G. Sbiera Suceava celebrează în noiembrie şi decembrie pe scriitorul şi eseistul american de origine română Leonard OPREA, la împlinirea a 55 de ani.

26 Noiembrie - 12 Decembrie 2008 » Leonard OPREA 55

Program

miercuri, 26 Noiembrie 2008

  • ora 10:00
    A Haiku Novel, de Leonard Oprea – Recital al tinerilor actori la Colegiul Naţional Dimitrie Cantemir Suceava – Montajul şi dramatizarea după romanul Theophil Magus in Baton Rouge” / prof. Virginia Băncescu.

joi, 11 Decembrie 2008

  • ora 12:00, Sala de Arte a Bibliotecii Bucovinei I. G. Sbiera Suceava
    Leonard Oprea şi magia literară – o conferinţă susţinută de Angela Furtună. Recital de jazz Chick Corea and Return to Forever Light as a Feather, pe proiecţii fotografice de Robert Doisneau.

vineri, 12 Decembrie 2008

  • ora 12:00
    Recital după o temă de Leonard Oprea. De la A haiku novel la Cocorul şi marea. A doua dramatizare după opera Theophil Magus in Baton Rouge – Clubul European – Şcoala Generală Nr. 3 Suceava – Montajul, prof. Silvia Bencu and prof. Otilia Ciubotaru.

Scriitori români despre Leonard OPREA

Nicolae Steinhardt a salutat opera literară a lui Leonard Oprea drept una nascută din sinceritatea ce defineşte marile creaţii artistice.

Leonard Oprea îndrazneşte să pună degetul pe atâtea din rănile morale ale tranziţiei. O face cu înţelepciune, fără patimă, fără dorinţa stigmatizării cuiva. Simplu spus, este un moralist într-un univers unde prea mulţi simulează jocul de-a principiile. Nu înţelege să tacă atunci cand conştiinţa îi dictează să vorbească tranşant, apărând acele repere fără de care ne-am anihila ca fiinţe morale. Leonard Oprea îndrăzneşte să pună degetul pe rănile morale ale tranziţiei. Carte de căpătâi, această creaţie este de neconfundat şi irepetabilă. […] Leonard Oprea, un scriitor român strălucitor, este autorul unei importante opere de ficţiune şi de non-ficţiune, fiind totodată şi unul dintre cei mai mari şi realmente originali scriitori est-europeni.

Vladimir Tismăneanu

Cămaşa de forţă se citeşte astãzi cu acceaşi pasiune ca în 1988, cînd circula în samizdat. Atunci, deşi la fel de sensibil la calitatea ei literarã excepţionalã, eram copleşit de dimensiunea sa istorică; astãzi, în fine, ne putem abandona plãcerii textului.

Sorin Antohi

Leonard Oprea instituie un miraj al existenţei trãite nu doar cu un respect religios pentru valorile eticului, dar şi cu spaima inerentã oricãrei trestii gânditoare ce-şi pune în crizã înseşi fundamentele ontologice. Autor exemplar al categoriei rare a scriitorilor profetici, Leonard Oprea ştie, ca puţini alţii, sã rãscumpere deşertul fiinţei umane. mizând cu sublimã încãpãţânare pe triumful raţiunii şi al bunãtãţii.

Mircea Mihăieş

Un prozator de mare forţã, capabil sã „joace“ pe toatã gama stãrilor şi sentimentelor (de la tandreţe şi lirism pînã la rînjetul sarcastic), sigur pe el şi pe conştiinţa lui. Carte de sertar, Radiografia Clipei e începutul unui destin literar pe care îl cred de excepţie.

Ioan Holban

Radiografia Clipei – carte interzisã înainte de 1989 şi apãrutã în zilele tulburi ale întâiului an de libertate, 1990 – se reîntoarce la cititori în vremuri mai faste, pentru a-i putea fi apreciate cum se cuvine valoarea, importanţa, din pãcate şi actualitatea, intactã, la peste cincisprezece ani de la
facere şi treisprezece de la prima ediţie. Între timp, deşi locuieşte în America, Leonard Oprea şi-a consolidat poziţia de foarte important scriitor român contemporan, mai ales prin Trilogia lui Theophil Magus, publicatã (2000–2002) la editura Polirom. În adevãr, un excelent moment pentru reeditare – cititorul de astãzi, vieţuitor într-o lume mai aşezatã, un cititor mai deschis, prin urmare, magiei literaturii de înaltã valoare, va descoperi farmecul continuitãţilor stilistice şi tematice ale autorului, dar şi mistica noilor sale sensuri (trilogia amintitã), create de odiseea lui geograficã, mundanã şi, în primul rînd, spiritualã.

Liviu Antonesei

În România, Leonard Oprea este un scriitor remarcabil. Cred că şi în Statele Unite ale Americii, Leonard Oprea aduce o contribuţie originală la expresivitatea peisajului literar.

Andrei Codrescu

În Cele 4o de povestiri despre om ale lui Theophil Magus, există o mare varietate de teme sacre şi profane, arhaice, mitice, contemporane (Moise, Gandhi, Crăciun, copii, pelerinaj, jurnalism). Toate acestea servesc stimulării vitalităţii aventurilor literare ale scriitorului, dar şi scrierii pline de umor, cunoaştere şi înţelepciune. Astfel, cititorul este în permanenţă atras spre noi trăiri şi descifrări de coduri culturale.

Norman Manea

Cărţile lui Leonard Oprea sunt străbătute de un negru extaz tăinuit al lucrurilor şi al fiinţei umane, ca şi de fascinaţia comparatistă disputată între ororile produse de ideologiile politice în trecutul recent al Europei. Discuţia despre punerea semnului egal între crimele Holocaustului şi crimele Gulagului nu este nici savantă şi nici corectă, nici măcar permisă. Însă mi se pare justă abordarea diegetică a celor două fenomene şi încadrarea lor în acelaşi tip de consecinţe cu care totalitarismul pus în practică a dus la torturarea omului şi la anihilarea dreptului său fundamental la viaţă. De la Holocaust până la Gulag, tehnica anihilării în masă a indivizilor a evoluat prin procedee asiatice de sadism. După arderea de tot prin Shoah sub regimul nazist, bazată pe eliminarea fizică în masă facută pe criterii etnice şi rasiale, „înţelepciunea” asiatică bolşevică a elaborat în timpul Gulagului procedee de suprimare încă mai subtile, care nu lasă urme atât de vizibile ca în cazul Shoahului: arderea trupului din cuptoare (şase milioane de evrei, ţigani etc.ucişi în lagăre naziste din timpul Shoah) a fost înlocuită în timpul Gulagului de arderea minţii-sufletului, de prăjirea creierului prin temperatura înaltă a dezumanizării şi decerebrării intelectual-moral-voliţionale, mergând până la destructurarea totală şi dezagregarea completă a personalităţii a sute de milioane de indivizi (români, ruşi, polonezi, cehi, ucraineni, bulgari, evrei, armeni, saşi-germani, unguri, estonieni, letoni etc.) şi care, precum Inochentie Damian, eroul lui Leonard Oprea, au fost supuşi arderii psihologice de tot, păstrându-li-se numai configuraţia cerebrală humanoidă de bază, precum şi un alfabet elementar de coduri automate ce mai conţine doar indicaţii primitive de reacţie la sistemul supravieţuirii în lagărului comunist. Niciodată, însă, nu se va pune problema înlocuirii unei ideologii cu o alta, sau de a inventa idoli noi care să justifice excesele criminogene comise asupra vieţii. Câtă vreme omul veghează, cerul rămâne în el, ca adevăr axiomatic, plin de iubire şi de neatins. […] Sub cămaşa de forţă, ca şi după lepădarea ei, Leonard Oprea ne propune această epidermă de Iubire, acest airbag de Iubire, aceste mitocondrii şi alveole de Iubire, adică tot ceea ce rămâne după purificarea rituală şi regăsirea Adevărului. Inochentie Damian trebuie să iubească şi să înţeleagă, aducându-şi mereu aminte cuvintele apostolilor: Doamne, măreşte-ne Credinţa!

Angela Furtună

Publicitate

Lasă un comentariu

Foloseşte cu încredere: <a href="" title=""></a> <strong></strong> <em></em> <blockquote></blockquote>

Încercăm să avem o politică liberală vizavi de comentarii.
Te rugăm să menții o atmosferă pozitivă și constructivă în mesajele tale sau riști să ai accesul blocat.