Orașul SUCEAVA

Fii unic!

Implică-te! Suceava în imagini

Strategia cultural turistică a Sucevei

Data publicării
Autor
ArTiStul

Într-una din zilele trecute am avut o discuţie despre cultură şi turismul sucevean cu domnul Emil URSU, directorul Complexului Muzeal Bucovina Suceava. Astfel, am ajuns la următoarea strategie cultural turistică.

Pentru transformarea Sucevei din oraş tranzit în oraş turistic propunem două mari proiecte: Suceava – o nouă identitate şi Suceava – destinaţie turistică. În acest sens ne propunem:

  1. Transformarea Serviciului Turistic al Primăriei Municipiului Suceava într-unul lucrativ. Vom reorganiza departamentul de informare turistică din cadrul Primăriei şi-l vom eficientiza. Vom aloca fondurile necesare pentru materiale turistice de informare şi promovare şi vom asigura o structură informaţională coerentă pentru întreg oraşul. Singura şansă a transformării municipiului Suceava într-o destinaţie turistică este cea bazată pe evenimente cu caracter naţional şi internaţional. În acest sens, propunem: amenajarea unei infrastructuri de eveniment în zona Cetăţii de Scaun şi a Cetăţii Zamca, un calendar anual fix cu evenimente care să satisfacă o paletă cât mai largă de gusturi pentru sezonul de vară.
  2. Înfiinţarea la Primăria Municipiului Suceava a unui Departament cultural funcţional care să gestioneze fondurile şi parteneriatele cu operatorii culturali locali (Complexul Muzeal Bucovina, Centrul Creaţiei Populare, Ansamblul Ciprian Porumbescu, ONG-uri) pentru a se putea realiza o agendă coerentă, unitară şi cu impact la publicul intern şi extern; pe de altă parte fondurile necesare diverselor manifestări pot fi mult mai eficient gestionate iar implicaţia municipalităţii se poate face cu maxim randament şi operativitate.
  3. Semnalizarea corespunzătoare, începând de la intrările în municipiu şi terminând cu imobilele a monumentelor istorice şi a muzeelor (harta municipiului cu punctele turistico-culturale, plăcuţe de semnalizare).
  4. Amplasarea în toate zonele municipiului a panourilor de afişaj doar pentru activităţile culturale şi de interes turistic (cilindri închişi pentru a nu permite deteriorarea materialelor) la care să aibă acces doar instituţiile şi organizaţiile de profil.
  5. Iluminarea corespunzătoare a clădirilor vechi, importante sau monumente istorice din municipiu indiferent de proprietar;
  6. Înfiinţarea unei filarmonici; aceasta se poate realiza în colaborare cu Liceul de Artă „Ciprian Porumbescu” Suceava şi Universitatea de Arte „George Enescu” Iaşi; Alături de Filarmonică poate funcţiona în condiţii decente şi cimenatograful cu un program adecvat programului stagiunii muzicale.
  7. Împreună cu Arhiepiscopia Sucevei şi Rădăuţilor, Consiliul Judeţean Suceava şi Complexul Muzeal Bucovina vom înfiinţa un Muzeu de artă bizantină în Suceava avînd drept scop promovarea artei bisericeşti şi valorificarea potenţialului creator local; alături de piese vechi intenţionăm organizarea unei expoziţii de artă religioasă contemporană.
  8. Cofinanţarea alături de Consiliul judeţean Suceava sau tragerea de fonduri pentru realizarea unui spectacol electronic de sunet şi lumină la Cetatea de Scaun a Sucevei.
  9. Încheierea unor contracte cu Teatrul Mihai Eminescu Botoşani şi Teatrul Tineretului Piatra Neamţ pentru o stagiune teatrală permanentă la Casa de Cultură a Sindicatelor; în acest sens trebuie negociate: chirie sală şi reprezentaţii teatrale pentru ca măcar în primii 2 ani biletul de intrare să nu depăşească 5 lei.
  10. Identificarea unui spaţiu pentru o galerie de artă, care pe lăngă spaţiul expoziţional ce va fi pus la dispoziţiei de noul Muzeu de Artă să vină în întâmpinarea artiştilor plastici, a elevilor de la Liceul de Artă şi publicului local sau extern.
  11. Transformarea zonei Cetăţii Şcheia în zonă de promenadă cu posibilitatea organizării de picnicuri (terenul se află în proprietatea Consiliului Judeţean Suceava şi se încadrează pe teritoriul Municipiului Suceava).
  12. Pentru Burdujeni, Obcini şi George Enescu trebuie găsite locaţii pentru grădini de vară mobile în care să se poată desfăşura diverse evenimente.
  13. Crearea unor locuri de distracţie – posibilitatea creării unui Parc de distracţie în zona Cetăţii de Scaun şi a unui Aquaparc în zona Casei de Oaspeţi.
  14. Pentru sezonul turistic (1 iunie – 15 septembrie) trebuie realizat un plan de activităţi culturale şi pentru tineret diverse: muzică, proiecţii cinematografice, festivaluri diverse la care trebuie antrenate nume de referinţă cu ritmicitate săptămânală şi eventual în spaţii neconvenţionale (sunt la mare căutare pentru generaţia tânără); se vor încheia anul contracte cu diverse firme care organizează caravane de promovare a produselor proprii şi care generează evenimente.
  15. Foarte importantă este publicitatea bazată pe publicaţii (hărţi, pliante, ghiduri, flyere) care trebuie să se regăsească în toate locaţiile de deservire turistică (agenţii de turism şi rent-a-car, hoteluri şi pensiuni, muzee şi monumente istorice, restaurante şi bistro-uri, locuri de sosire a turiştilor – gări, autogară, aeroport).
  16. Pentru o bună mediatizare, pachetul turistic propus va fi promovat la toate târgurile de turism naţionale, la cinci târguri de turism internaţionale importante, prin agenţiile de turism locale şi naţionale şi printr-un parteneriat concret cu presa scrisă şi TV locală, regională şi naţională.
  17. În zona centrală, cartierul Obcini şi cartierul Burdujeni vom amplasa monumente de for public; intenţionam: galeria voievodală, o replică a Monumentului Unirii din Cernăuţi, demolat de sovietici şi busturi ale personalităţilor locale; pentru realizarea acestora vom folosi potenţialul creator local.
  18. mari evenimente cultural-religioase cu dată fixă:
    • (8-10 februarie) Cetatea de Scaun a Sucevei – activităţi în spaţii închise (Casa de Cultură a Sindicatelor, actuala clădire a Cinematografului Modern)
    • (24 iunie) Hramul Sucevei – sărbătoare religioasă asociată cu o sărbătoare culturală (un festival folcloric)
    • (iunie-iulie) Festival Etno-Jazz cu participare internaţională / Muzeul Satului Bucovinean
    • eveminente bazate pe concerte în aer liber cu trupe străine de renume: luna iulie şi luna septembrie (prima parte)
    • Acestea îşi scot cheltuielile din vânzarea de bilete, Primăria Municipiului Suceava ocupându-se doar de organizarea propriu-zisă care, logistic şi material rămâne la dispoziţia acesteia sau pentru folosinţă publică.

    • (august) Festivalul de Artă medievală / Cetatea de Scaun a Sucevei
    • Balul de Crăciun / un bal în stil vienez fără muzică populară, cu invitaţii plătite şi ţinută obligatorie – Sala Gării Burdujeni
    • (2 ianuarie) Concert simfonic extraordinar (model Viena)

    Aceste evenimente trebuie bine mediatizate în presa locală şi centrală.

Toate aceste nu trebuie să fie gratuite şi nu trebuie să se desfăşoare în centrul municipiului; în acest fel stârneşti interesul cetăţeanului, atragi turiştii iar evenimentele devin rentabile.

Mi se pare o abordare interesantă a culturii şi a turismului sucevean. Şi asta pe un fond realist, al timpurilor în care trăim. În plus, se bazează pe bugete accesibile şi idei culturale interesante.

Tu ce părere ai despre această strategie cultural turistică?

Opiniile exprimate în acest articol nu reprezintă neapărat poziția Orașul SUCEAVA.
Echipa noastră nu își asumă responsabilitatea, explicită sau implicită, asupra eventualelor prejudicii.

Publicitate

Comentarii (8)

  1. Bogdan

    dacă s-ar pune în practică ar depăşi aşteptările. este foarte bine structurată şi argumentată, dar sunt destul de pesimist în privinţa asta.

    Răspunde

  2. Cosmina

    Felicitari!

    Răspunde

  3. deaddan

    multe dintre idei sunt bune dar speranta de a obtine interes si fonduri din partea autoritatilor nu prea exista. traim inca intr-un oras taranesc. totusi le urez succes celor carora le pasa de orasul asta. m-as implica si eu daca ar avea rost:-?? ar trebui implicarea sa fie generala

    Răspunde

  4. dog

    Cred ca e unul dintre cazurile in care sa faci un plan e usor, dar sa primesti fonduri pentru el e mai greu. Ideile sunt bune, chiar ar fi ceva interesant si lumea vrea sa vina la astfel de evenimente.

    Răspunde

  5. bobby

    Si eu cred ca un program structurat, cu spectatori care sa plateasca pentru calitatea actului artistic, cu artisti adevarati, ar fi una dintre solutii. Musai sa atragem si oameni din afara, pentru ca publicul de aici e insuficient numeric. Despre gusturi nu mai vorbim, ele se pot educa, dar trebuie timp si rabdare. Ma bag si eu, cu ce pot si stiu sa fac.
    Din pacate nu vom putea inca amenda susa electorala, si multe din trupele ce par bune traiesc numai din asta. Daca ar fi sa vanda bilete, sa se auto-finanteze prin concerte proprii (vezi modelul AG, Berti si altii), ar muri de foame
    Dupa mine, cel putin 3 elemente ar trebui sa fie prezente in orice program de acest gen: identitatile culturale si etnice ale zonei, una in care traiesc numeroase etnii, posibilitatile oferite de anul 2009, o finalitate coerenta, palpabila. Lucruri nu facute doar de dragul de a fi facute, ci cu o continuitate clara. Poate nu toate acestea la un loc, dar macar cate 2.
    Si poate ideea de a folosi si Stadionul pentru concertele de anvergura.

    Răspunde

  6. Bogdan Popescu

    Se anunţă planuri mari. Ideile sunt foarte bune, iar daca lumea se ţine de treabă, indiferent de culoarea politică ce va guverna, vom avea numai de cîştigat. Desigur că unele persoane sunt susceptibile la un astfel de plan, dar mai devreme sau mai tîrziu trebuie să „creştem” şi din punct de vedere cultural. Cu cît mai devreme, cu atît mai bine! Oricum, asta nu înseamnă că noi trebuie să stăm cu mîinile în sîn. Şi noi putem face ceva. Nu doar să privim. ArTiStule, mulţumesc pentru sfaturile pe care mi le-ai dat azi…

    Răspunde

  7. Gherghina

    Salut,
    Dacă am fi un pic mai realişti… În acest moment, cultura Sucevei este la pământ, şi asta de câţiva ani buni şi credeţi că se poate peste noapte (a se citi câteva luni) să se facă atâtea?
    Pentru planurile de mai sus aţi făcut şi un buget estimativ? Aţi gândit şi cine va implementa acest plan?
    În ceea ce priveşte planul propus, aş vrea să fac doar câteva observaţii:
    1. nu tot ce e bun la alţii e bun şi la noi: concert simfonic după modelul Vienei sau festival de artă medievală. Suceava nu e nici Viena şi nici Sighişoara. Trebuie găsit ceva specific local. Mi se pare bună ideea exploatării capitalului cultural etnic: un festival al etniilor (cu parada porturilor, dansuri şi cântece, artă culinară şi artă meşteşugărească)
    2. bal de Crăciun (tot în stil vienez sic!): Crăciunul e o sărbătoare în familie, mai bine s-ar face un bal de Sfântul Ştefan la Cetatea de Scaun.
    3. trupele străine de renume de abia ajung la Bucureşti, Timişoara, Cluj, eventual Iaşi şi Constanţa. Vă imaginaţi că or să vină în Suceava?
    4. Festival de etnojazz. Berti Barbera cred că ar fi încântat de idee şi poate şi-ar mobiliza din cunoştinţe (persoane) să se implice într-un proiect de gen.
    5. Galeria de artă… acum mulţi ani îmi aduc aminte că în locul galeriei de artă s-a deschis o bancă. Poate aceeaşi bancă va finanţa un mic şi umil spaţiu pentru redeschiderea unei galerii. Întrebarea este galeria va fi publică (proprietar UAP Iaşi?) sau privată (proprietar???)?
    6. Stagiunea permanentă e o idee excelentă. Poate se începe şi un mic atelier de teatru în Suceava, pentru copii şi adolescenţi. Încet, încet poate se pun şi bazele unui teatru (chiar şi underground).
    În orice caz, cred că cel mai indicat acum ar fi să se realizeze o listă de nevoi culturale pentru municipiul Suceava, pentru care să se găsească soluţii fiabile (împreună cu Consiliul Judeţean, departamentele de cultură, educaţie şi turism). Cel mai bine ar fi să se pună în valoare ceea ce este deja, iar apoi să se investească în dezvoltarea culturală prin organizarea de evenimente de tot felul.
    Mi-ar plăcea foarte mult să văd care este întreg patrimoniul cultural al Sucevei (infrastructură, artă monumentală, bunuri mobile) şi instituţii cu activitate în domeniul culturii pe arii de activitate (acestea fiind resursele prime care ar trebui re-activate). Am căutat acum ceva vreme o listă cu toate resursele culturale ale Sucevei si nu am găsit nimic structurat pe internet. Poate îmi dă cineva un link, dacă ştie de existenţa unui inventar în domeniu.
    Cu drag de Suceava,
    Gherghina

    Răspunde

  8. KobrAs

    Imi cer scuze ca ma bag asa, dar Suceava mai are cultura ?
    Defapt a avut cultura in ultimii 15 ani ?
    Sau poate chiar mai mult.
    Vindem tot si facem hiper-market-uri, o sa lucrati la Metro si o sa cumparati de mancare din Kaufland sau alte chestii d’astea, oh, deja faceti asta…

    Toata vina este a nostra, a Sucevenilor, a celor cu drept de vot.

    Ooops, „Eu cu cine votez ?”

    Răspunde

Lasă un comentariu

Foloseşte cu încredere: <a href="" title=""></a> <strong></strong> <em></em> <blockquote></blockquote>

Încercăm să avem o politică liberală vizavi de comentarii.
Te rugăm să menții o atmosferă pozitivă și constructivă în mesajele tale sau riști să ai accesul blocat.