Orașul SUCEAVA

La stâna lui Pardău de sub Ouşoru

Data publicării
Categoria

În 2011 vara s-a prelungit până dincolo de începutul lui octombrie. Asta a însemnat un septembrie cum nu am mai avut de ani buni şi propice pentru drumeţiile montane. Pe 18 ale lunii a venit rândul Ouşorului să fie urcat. Ouşoru e acel vârf singuratic din Suhard pe care îl vedem din tren sau din maşină atunci când trecem de Vatra-Dornei în drumul nostru spre Cluj-Napoca. Am ales să urcăm din Vatra-Dornei pe culmea Runcului pe traseul bandă albastră. Eram un grup mai numeros ca niciodată şi timpul nefiresc de frumos.

În gara Vatra-Dornei Băi sunt suficiente informaţii despre traseele care pot fi abordate în împrejurimile staţiunii. Marcajul bandă albastră este pictat inclusiv pe trotuare. După câteva sute de metri de mers spre vest pe străzile oraşului, urmează urcuşul pe nişte serpentine abrupte pe Runc. Sunt şi scurtături şi în cele din urmă se ajunge până în dreptul unei tiroliene şi al unui adăpost de unde se pot închiria cai pentru plimbări montane.

județul Suceava © Lucian SPETCU, 18 Septembrie 2011

Urcuşul abrupt mai durează puţin şi ajungem pe creastă. De aici avem o privelişte scăldată de soare asupra depresiunii Dornelor şi zărim semeţul Ouşoru.

Plimbarea pe creastă este extraordinar de frumoasă. Urcuşul este lin şi trece când pe pajişti, când prin pădure, dar peisajele sunt de un pitoresc pe care nu îl vei uita niciodată. De aici vedem în toată splendoarea sa Giumalăul. Din loc în loc sunt urme ale unor tăieri nechibzuite de pădure care au avut loc în ultimii ani.

Turiştii călare sunt omniprezenţi în bazinul Dornelor. Această ramură a turismului observ că prinde foarte bine în ultima perioadă şi cum oamenii sunt din ce în ce mai comozi şi pasivi, are viitorul asigurat.

județul Suceava © Lucian SPETCU, 18 Septembrie 2011

Fiind mulţi, grupul s-a dispersat. După ce au trecut călăreţii, l-am văzut pe unul dintre ai noştri fugind ca un apucat după nişte cai fără şei. Ce se întâmplase? Caii de la o stână au fugit după cei ai călăreţilor şi acum proprietarul lor se chinuia să-i oprească şi să-i întoarcă. L-am ajutat noi.

Drept recompensă, proprietarul stânii ne-a chemat la el să ne facă un balmoş. Numele său e Cristi Pardău şi acea bucata de munte e a sa. La stână are numai vaci şi dacă nu era vremea aşa frumoasă, nu mai stătea pe munte. Cât a pus ceaunul la foc, ne-a tăiat nişte urdă foarte gustoasă numai bună să o ungi pe pâine. A scos nişte vin de casă şi ne-am întins la poveşti. Graiul lui Pardău era o combinaţie între cel moldovenesc şi cel ardelenesc şi ne plăcea mult să-l ascultăm. A avut onoarea să dea mână şi cu Adrian Năstase, venit pe acolo la o vânătoare de urşi. Ne-a povestit şi despre cehii şi polonezii care sunt foarte prezenţi pe traseul de creastă al Suhardului şi că îi pare rău că nu poate comunica cu ei.

După ce a adus ceaunul, ne-am aşezat în jurul lui şi am mâncat pe săturate. Ca niciodată. Apoi, cu burta plină, a urmat un nou şir de poveşti, de nu ne mai desprindeam de stână. Aici am părăsit marcajul bandă albastră, care ocoleşte Ouşoru.

județul Suceava © Lucian SPETCU, 18 Septembrie 2011

Am luat muntele în piept. Aproape de pădure se cunosc tranşee din războaiele secolului trecut şi cu cât urcăm, priveliştea care se deschide devine fabuloasă. Găsim marcajul triunghi albastru care ne va ghida prin pădure până aproape de vârf.

Prin codru, poteca şerpuieşte abrupt, dar cea mai grea porţiune e cea de după pădure, când ne găsim la doar câteva sute de metri de vârf. Iarba e marişoară şi la cât de pronunţat e urcuşul se pot folosi şi mâinile. Deşi are doar 1639 de metri altitudine, prin poziţionarea sa, Ouşorul oferă panorame splendide şi vizibilitate la mare distanţă 360 de grade.

Pe vârf am întâlnit doi localnici din Dorna Candrenilor şi un câine. Deşi voiam să ne întoarcem cu un tren mai devreme, era prea frumos acolo sus şi unii dintre noi am optat să mai stăm pe Ouşoru câteva ceasuri şi să luăm spre Suceava acceleratul de noapte. Din vârf, spre sud, se văd foarte bine vârfurile din Călimani pe care le urcasem în urmă cu câteva săptămâni. Atât 12 Apostoli, cât şi Pietrosul Călimanilor se desluşesc în zare. Spre sud est se vede ca în palmă locul unde se varsă Dorna în Bistriţa şi unde se găseşte Vatra-Dornei.

județul Suceava © Lucian SPETCU, 18 Septembrie 2011

Cu greu ne-am despărţit de vârful Ouşoru. Am optat să ne aluturăm celor doi localnici şi am coborât pe un drum accesibil chiar şi maşinilor de teren. Vedeam în toată splendoarea culmile Munţilor Suhard. Ele se întind până la limita cu judeţul Maramureş către nord vest.

Am râs bine la coborâre cu bancurile zise de localnicul nostru care studia la Cluj şi pe acolo mai cânta şi într-o trupă de rock greu. Drumul şerpuieşte pe pajişti cu iarba gălbuie de începutul de toamnă. Din loc în loc trecem pe proprietăţi marcate şi cocioabe părăsite. Adăposturi ale ciobanilor care nu peste mult vor fi istorie.

Deşi la o primă privire Ouşoru nu pare cine ştie ce, este destul de masiv şi urcuşurile pipetiş nu sunt recomandate. Partea dinspre Dorna Candrenilor e împădurită şi vârful poate fi observat abia de la baza muntelui.

județul Suceava © Lucian SPETCU, 18 Septembrie 2011

Cu apusul ajungem printre gospodării. Ne fură ochii animalele care plesnesc de sănătate. Cei mai frumoşi sunt caii. La munte animalele sunt crescute în semilibertate. Au ţarcuri mari în care se pot mişca în voie.

În Dorna Candrenilor am privit la o bere rece şi câteva poveşti cum dispare soarele după muntele pleşuv. Apoi ne-am despărţit în grupuleţe de trei patru persoane şi am mers cu maşini de ocazie până la Vatra Dornei. Pe viitor este destul de tentantă o hălăduială din Pasul Rotunda şi pănă în Vatra Dornei pe creasta Suhardului.